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Tendances


 

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06-12-2014  

Les communautés de voisinage

 

Dans l'usage courant, le terme « communauté » est l'un de ces concepts qui se prêtent à plusieurs interprétations. Divers sens y sont apparentés et tournent autour de l'idée fondamentale de partage, dont :

1) le fait de partager quelque chose, comme des valeurs, des buts ou des intérêts;

2) des liens sociaux, accompagnés du partage d'une même conscience de soi ou de son identité;

3) le simple fait d'appartenir à la population d'un secteur, d'un voisinage ou d'une ville.

 

Dans ce troisième sens, le terme de collectivité locale remplacerait avantageusement celui de communauté. C'est le premier sens et, dans une certaine mesure, le deuxième sens qui ont donné naissance à des expressions telles que « la communauté médicale », « la communauté artistique », « la communauté des services de police », « la communauté anglophone du Québec » ou « la communauté noire ». Il faut remarquer que les deux premiers sens renvoient à des caractéristiques des relations sociales (le partage) et à une identité commune. Le troisième sens s'applique strictement à des paramètres de lieu, à un espace partagé. Cette forme de partage peut inclure ou non les premier et deuxième sens. Il ne va pas de soi que la population d'une ville ou d'un voisinage particulier partage des valeurs et des buts et possède une identité commune. Il faudrait l'établir par enquête.

 

La définition d'Aristote du terme communauté comprend les « communautés politiques » comme une forme de communauté caractérisée par les éléments que les individus partagent en tant que citoyens d'une polis (cité). C'est ainsi qu'on peut retrouver simultanément les notions de plaisirs et de tourments dans la vie communautaire.

 

Toute communauté déterminée présente inévitablement, à l'intérieur de ses cadres, l'harmonie et le désaccord, le consensus et le conflit, l'ordre et le désordre, car divers membres et factions s'y affrontent au sujet des objectifs, des tactiques, des stratégies et des ressources. Plusieurs études portent sur les conflits internes considérés comme un élément de la vie d'une communauté. Dans son ouvrage Community and Conflict: French-English Relations in Ontario (1988, éd. rév.), John Jackson étudie les conflits linguistiques et religieux dans l'éducation et la politique locales. Claire Helman, dans The Milton Park Affair (1987), et Graham Fraser, dans Fighting Back (1972), se penchent sur le conflit engendré par des projets de réaménagement urbain dans des quartiers de Montréal et de Toronto. Dans la même veine, Don Clairmont et Dennis Magill mènent une enquête sur la conjoncture créée par le racisme, la pauvreté et les intérêts liés au développement dans une communauté de Halifax

 

Toute personne est susceptible d'appartenir simultanément à plusieurs communautés, y entrant et en sortant selon les circonstances. Une personne peut considérer être membre d'une communauté ethnique particulière, d'une communauté de voisinage, d'une communauté de collègues étudiants d'une école particulière, et ainsi de suite. De ce point de vue, les gens construisent leurs propres communautés, leur vision de la communauté étant définie par leur perception de ses limites.

http://www.thecanadianencyclopedia.com/ 

Du voisinage à la communauté Jean-Marie Tremblay - 1988 - sociologue, professeur au département des sciences humaines du Cégep de Chicoutimi.

http://jmt-sociologue.uqac.ca/ 

 

Convivial - Allez à la rencontre des gens de votre territoire, et réalisez vos projets ensemble ! Vous voulez monter le blog de votre quartier, trouver quelqu'un pour réparer votre ordinateur, échanger des recettes de cuisine avec vos voisines ou troquer des heures de jardinage contre des cours de japonais, que vous parlez couramment ?

http://www.convillial.com/ 

Immeubles en fête la fête des voisins est l'occasion de rencontrer ses voisins pour développer la convivialité afin de rompre l'anonymat et l'isolement qui règnent souvent dans nos villes.

http://www.immeublesenfete.com/ 

Voisins solidaires - développer la convivialité et le lien social - La solidarité doit reposer sur trois piliers complémentaires : les institutions, la famille et le voisinage. Pour être durable, la solidarité doit s'inscrire dans la réciprocité - Il existe des gisements de générosité inexploités chez les Français, donnons leur des clés pour agir. Chacun a de la valeur et peut être utile à l'autre. A Bruxelles, Berlin, Genève, Dublin, Rome, Luxembourg, Lisbonne, Nicosie, Vienne, Londres, Brême et dans 800 villes européennes, 8.5 millions de voisins ont montré qu'ils veulent construire une Europe plus humaine, plus conviviale et plus solidaire.

http://www.voisinssolidaires.fr/ 

Peuplade est un site communautaire orienté vers la vie de quartier - Le site qui vous relie à votre quartier et à ses habitants

http://www.peuplade.fr/ 

 

 

Les communautés de voisinage aux Etats-Unis

 

Connecting neighbors to weave a better community

share resources, time, and friendship with one another.

http://www.neighbornets.org/ 

Please visit the new Neighbor Networking blog at

http://www.neighbornetworking.com/

 

Neighbor Networking is a “place” where we can learn how to connect and share with one another within our neighborhoods.

NEIGHBORNETS are groups of people who live in the same general part of town who share in different ways (resources, activities, friendship, interests, and possibly values).

 

What are "neighbornets?"

Neighbornets are a way that people organize themselves within neighborhoods based on shared values, shared needs, and shared interests. "Sharing" is a key word in neighbornets. Participants in neighbornets share resources, time, and friendship with one another.

Another important characteristic of neighbornets is "proximity" or "place." Members of any given neighbornet always live, work, or spend time in the same general area. They may live next door, several blocks away, work at the corner store, or ride their bike from a mile away.

 

These neighbors may share with one another in a variety of ways. Neighbors who live next door to one another may share a lawn mower, or other gardening tools and resources. Neighbors who live blocks away may share membership in a CSA (Community Supported Agriculture) subscription, and meet once a week to split up a share of fresh organic veggies. A "citizen consumer" may participate with their neighborhood merchant in the Cascadia Shares / Interra Project customer loyalty program. Neighbors who live a mile away may ride their bikes to share in a monthly potluck or weekly neighborhood circle.

 

If any of this sounds familiar and common sense, it is! Neighbornets, as a model of social organization, are nothing new. Neighbornets (without the name) have probably existed as long as cities. They have been used intentionally to do organizing for over a thousand years, in both Christianity and Islam. Neighborhood based networks have been common among most immigrant communities in cities in the United States -- neighbors of the same ethnic group often share with one another and their local businesses. Many working class Americans of all races share informally with one another in their neighborhoods.

 

It has only been since the 1950's that the automobile has been marketed, in many American cities, as a way of getting our needs met without having to know our neighbors. We no longer need to ask our neighbor for a cup of sugar. Many of us (particularly in the "middle class") can drive to the store and buy everything we need (or are told we need!) ourselves.

But, many of us recognize, deep down, that something is missing. We miss our connection with people in our neighborhood. And, some of us have kept those neighborhood connections alive, despite our cars and our overly busy schedules. In fact, you may already belong to one or more "neighbornet" (without using that word!)

 

If you have children, they almost certainly play with other kids in the neighborhood, and you may have gotten to know their parents. You may have shared childcare with them, or a baby stroller, or clothing, or a trip to the zoo. That is what we call a "neighbornet."

If you belong to a neighborhood church, temple, or mosque, and you have met members and socialized with them outside of church, that is what we call a "neighbornet."

If you have met neighbors at the corner coffee shop or barber shop or laundry and become friends with them, that is what we call a "neighbornet."

 

What is new about "neighbornets" is the name and, more importantly, the tools we have to support them.

 

Thanks to the Internet and other computer tools, we have some very powerful ways to help people find and connect with one another. And, while the Internet provides some very important tools, there are other tools as well. Neighbors Connect events enable people to meet one another face to face and, using "Open Space" techniques, uncover their shared interests. Neighborhood Networking lists can help people get in touch with one another after a gathering. "Neighbor Networkers" (people who are active "connectors" within their neighborhoods) can help connect neighbors with each other and a variety of resources.

 

It Takes Us All!

There may be many "neighbornets" in the same neighborhood. There may be informal "neighbornets" of friends, children, and their parents. There may be formal neighborhood organizations such as blockwatches and community councils, whose members get to know one another and share beyond a monthly meeting. There may be intentional neighbornets such as local Interra citizens councils and Ecademy Neighbornets. People involved in these "neighbornets" -- as well as the neighbornets themselves, may weave together in interesting ways. Supporting such interweaving is one of the purposes of Neighbornets Cascadia.

Neighbornets Cascadia has been doing organizing in the Seattle area since 1999. We are working to establish a 501(c)3 nonprofit. Members will include "Neighbor Networkers" and others who care about neighborhood community (including people involve in traditional neighborhood organizations, members of intentional communities and others).

Neighbornets is currently doing organizing in the following Seattle neighborhoods:

  • Ballard and the Rainier Valley, in partnership with Interra and Sustainable Ballard

  • The Central Area, in partnership with the online business networking system Ecademy

  • The U District, in partnership with the intentional community "Bob the House"

  •  

During 2006 and 2007, we expect to expand to other Seattle area neighborhoods as well, including reconnecting with our previous organizing efforts in Fremont, Lake Forest Park, and Port Townsend.

For more information, please email habib @@   thegarden.net.

 

 

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